Türkiye’de yılda ortalama 130 bin trafik kazası meydana geliyor. Aşırı hız yapmak ve hız limitlerine uymamak, hatalı sollama, kırmızı ışıkta geçmek, trafik işaretleri uymamak, yayaların geçiş önceliği hakkını gasp etmek, alkollü olarak araç kullanmak ve seyir esnasında cep telefonu ile konuşmak, en sık ihlal edilen ve kazalara neden olan kurallar olarak sıralanıyor. Emniyet kemeri kullanmamak ise kazaların ölüm ve ağır yaralanmalarla sonuçlanmasında büyük rol oynuyor.

Emniyet Genel Müdürlüğü’nün resmi internet sitesinde yer alan bazı çarpıcı araştırma sonuçlarına göre; üç noktalı emniyet kemerleri, otomobilde seyahat edenlerin ağır yaralanma risklerini yüzde 45, kamyonetlerde de yüzde 60 oranında azaltıyor. Örneğin Kanada’da 1989 yılından bu yana emniyet kemerinin 2 bin 400 kişinin hayatını kurtarırken 55 bin kişinin da yaralanmasını önlediği, yine aynı ülkede 1995 yılında meydana gelen ölümlü kazalarda, emniyet kemeri ve araç çocuk koltuğu gibi koruma sistemi kullanmayanların yüzde 25'inin kaza sırasında aracın dışına fırladıkları belirtiliyor. İngiltere Ulaşım Araştırma Laboratuvarı tarafından gerçekleştirilen analizler ise ön koltuk yolcularının tamamına yakınının emniyet kemeri takmasına karşılık, daha düşük oranda emniyet kemeri kullanan arka koltuk yolcularının yaralanma riskinin 2 kat, fırlatılma riskinin ise 7 kat daha fazla olduğunu ortaya koyuyor.

Sonuç olarak; emniyet kemerinin tüm kaza kategorilerinde önemi biliniyor ve özellikle ölüm ve ağır yaralanmanın en çok meydana geldiği çarpma/çarpışma kazalarındaki yararları dikkat çekiyor. Doğru takılmış bir emniyet kemeri; çarpma etkisiyle vücutta meydana gelen sarsıntının kademe kademe azalmasını sağlayarak, çarpma etkisinin vücutta tek noktada toplanmayıp vücut yapısındaki en güçlü noktalara dağılmasını sağlayarak, çarpma/çarpışma anında koltuktan fırlamayı engelleyerek, hassas ve en önemli organların yer aldığı kafa ve omuriliğin herhangi bir yere çarpmasını önleyerek insan bedenini, ağır yaralanmalara ve ölümlere karşı koruyor.

Bedeli Ağır Olan Yanlışlar

Kısa yolculuklarda ve düşük hızlarda seyrederken emniyet kemeri takmaya gerek olmadığını düşünmenin, aslında bu konuda düşülen en büyük yanılgılar arasında olduğu belirtilirken; ölümlü trafik kazalarının yüzde 80’inin eve 30-35 km uzaklıkta ve 55-60 km/saat hızın altında gerçekleştiği belirtiliyor. Ayrıca emniyet kemeri kullanmayanların 30 km/saat hızla çarpışmalarda bile ağır yaralanma riskinin oldukça yüksek olduğu vurgulanıyor.

İyi sürücü olduklarını düşünerek emniyet kemeri takmaya gerek olmadığını iddia edenlere ise “Kötü bir sürücünün size çarpmayacağından emin misiniz?” sorusu yöneltilerek emniyet kemeri takmanın önemine dikkat çekiliyor.