İdris Doğan açıklamalarında bundan sonra sürücü sertifikası almak için başvurudan, sertifikayı ehliyete dönüştürme ve bu ehliyetle araç kullanma konularında gazetemize ayrıntılı biçimde bilgi verdi. Konuya ilişkin Doğan şunları söyledi:
“Trafikte her kural ihlali, bir kul hakkıdır. Kul hakkı, bilgi ve becerinin davranışa dönüşmesi ile korunabilir. İnanıyorum ki, yeni yönetmelikle trafikte kul hakkının ihlali en aza inecektir. İşte yenilikler:
—Ehliyet türü ‘M’ olan motorlu bisikletler (Moped) ve 4 KW’ya kadar olan elektrikli bisikletlerde yaş sınırı 16’dır, ancak bu araçlar diğer bütün ehliyetler tarafından kullanılabilecektir.
—Ehliyet türü ‘A1’ olan 125 cm3’e kadar motosikletler ile 11 KW’yı geçmeyen motosikletlerde yaş sınırı 16’dır.
—Ehliyet türü ‘A2’ olan 125 cm3’ten büyük motosikletler ve 35 KW’yı geçmeyen motosikletlerde yaş sınırı 18’dir.
—Ehliyet türü ‘A’ olan 35 KW’dan büyük motosikletlerde 24’tür. Bu yaş altında olanlar için yaş 20-21’dir ve en az iki yıllık A2 ehliyeti gereklidir.
—Ehliyet türü ‘B’ olan (8+1 kişilik) ayrı ayrı mekanik veya otomatik vitesli otomobil ile (maksimum 3,5 ton) kamyonette yaş sınırı 18’dir.
—Ehliyet türü ‘C1’ olan (7.5 tondan küçük) kamyonda yaş sınırı 18’dir; ayrıca, önceden alınmış en az ‘B’ ehliyeti gereklidir.
—Ehliyet türü ‘C’ olan (7.5 tondan büyük) kamyon ve dorsesiz çekicide yaş sınırı 21’dir; ayrıca, önceden alınmış en az ‘B’ ehliyeti gereklidir.
—Ehliyet türü ‘CE’ olan römorklu otobüs ve çekicide (TIR) yaş sınırı 21’dir; ayrıca, önceden alınmış en az ‘C’ ehliyeti gereklidir.
—Ehliyet türü (D1) olan (16+1 kişilik) minibüste yaş sınırı 21’dir; ayrıca, önceden alınmış en az ‘B’ ehliyeti gereklidir.
—Ehliyet türü (D) olan (16+1 kişiden büyük) otobüste yaş sınırı 24’tür; ayrıca, önceden alınmış en az ‘B’ ehliyeti gereklidir.
Mesele anlaşılmıştır, ancak küçük bir not ekleyelim:
*Bundan böyle kayıtlarda biyometrik fotoğraf kullanılacak, kursiyer kayıtlarında valiliklerin belirlediği taban fiyat uygulaması esas alınacaktır.
*Yazılı sınavlarda 4 Trafik Adabı sorusu eklenmesi dışında herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.
*01.01.2016 tarihinden sonra hangi tür ehliyete başvurursa vursun sürücü adaylar iki aşamalı olarak direksiyon sınavına katılacaklardır.
*Herhangi bir ehliyeti bulunmayan kursiyer, büyük minibüs, kamyon, çekici ve otobüs ehliyeti için doğrudan başvuruda bulunamayacaklardır.
* Dolayısıyla büyük minibüs ve otobüs için en az ‘B’ ehliyeti; römorklu çekici ile büyük kamyon için de en az ‘C’ ehliyeti; römorksuz çekici ve kamyon için de en az ‘B’ ehliyeti gerekmektedir.
*Otomatik vitesli otomobille sertifika alan sürücü, mekanik vitesli araç kullanabilmesi için yeniden mekanik vitesli otomobil ile direksiyon eğitimine tabi tutularak araç kullanabilecektir.
*Stajyer ehliyeti alan sürücüler ehliyetinin kapsadığı araçları kendi başına kullanabilecekler; iki yıl içinde 75 ceza puanını aşmaz ya da aynı kusuru üç defa işlemezlerse, belgeleri asil ehliyete dönüştürülecektir.
*Daha önceden alınıp iki yıllık süresi dolmayan ve 01.01.2016 tarihine kadar ehliyete dönüştürülmeyen sertifikaların sınıfında ve kapsamında herhangi bir değişiklik söz konusu değildir, ancak kapsamı stajyer ehliyet olacaktır.
*Eski ehliyetler 5 yıl içinde, yani 01.01.2021 tarihine kadar yenilenecektir.”
İdris Doğan açıklamalarını: “Aslında, sürücü belgesi sahibi olmak demek, topluma söz vermek demektir… Sürücü belgesi almak isteyen sürücülerin adaylığa ilk adımını attığı günden trafikte araç kullanmada ömrünün sonuna kadar verdiği bu söze sadakatle bağlı kalması temennimizdir. İnsan hayatı her şeyden önde ve önemlidir.”diyerek tamamladı.





