Duyuruda; tam kapanma sürecinin sona ermesiyle vatandaşların turizm ve tarım bölgeleri ile memleketlerinden, başta büyükşehirler olmak üzere diğer illere dönüş yapacak olmaları nedeniyle şehirlerarası karayollarında trafik hareketliliğinde artış olacağının öngörüldüğü belirtildi. Buna göre; Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı tarafından planlamaları yapılan ve 16-23 Mayıs tarihleri arasında uygulanacak olan trafik tedbirleri şöyle:

Genel Hususlar

*Gerekli personel planlamalarının yapılması, sağlık/hijyen tedbirlerine en üst düzeyde riayet edilmesi, özellikle trafik ekiplerince yürütülecek tüm faaliyetlerde (iletişim/denetim/bilgilendirme) maske kullanımı ve sosyal mesafe kurallarına dikkat edilmesi.

*Özellikle illerin giriş çıkış noktalarında kısıtlamaya yönelik tedbirlerin hassasiyetle uygulanması, kişilerin temaslı ya da tanılı olup olmadıklarının sorgulanmasına özen gösterilmesi.

*Trafik ekiplerinin, özellikle kazaların yoğun olduğu sorumluluk güzergahlarında Algılanan Yakalanma Riski Duygusu’nun geliştirilmesine yönelik olarak GÖRÜNÜR olmalarının sağlanması, Maket/Model Trafik Ekip Araçlarının kullanılması.

*Trafik birim amirlerince; Karar Destek Sistemleri olarak da adlandırılan istatistiki verilerden de yararlanarak, denetimlerin yapılacağı kesimler ve saatlere ilişkin planların oluşturulması.

*Denetimlerde, sürücü ve yolculara saygı ve nezaket kuralları çerçevesinde bilgilendirme yapılması ve işlemlerin en kısa sürede tamamlanması.

*Sadece ihlal yapan taşıtlar değil, çevirme ekiplerinin bulunduğu noktalarda diğer araç sürücülerinin de durdurularak yüz yüze iletişim kurulması, trafik kurallarına riayet etmeleri ve her 2 saatte 10 dakika mola vermeleri konusunda bilgilendirilmeleri, yol kullanıcılarına bilgilendirmeye yönelik el broşürlerinin dağıtılması.

*Dinlenme tesisleri, akaryakıt istasyonlarının çevresi ve banket/emniyet şeritlerinde duraklama ve park etmeye müsaade edilmemesi, yol kenarı tezgahlara ait ürün bilgi yazılarının karayolu kenarlarında, işaret levhalarında ve karayolu sınır çizgisinin içerisinde (50 m) bulundurulmasına izin verilmemesi.

Terminallerdeki Denetim Faaliyetleri

*Şehirlerarası ulaşımda toplu taşıma araçlarına/otobüslere getirilen taşıma kapasitesi oranında yolcu alma ile oturma düzeni ve maske kullanımına ilişkin hususların titizlikle kontrol edilmesi.

*66 yaşından gün almış ve 26 yaşından küçük şoförlerin otobüs kullanmalarına izin verilmemesi.

*Terminal ve izin verilen yerler dışında, şehirlerarası otobüslerin kalkışlarına müsaade edilmeyerek, araçların ve yolcularının seyahat izinlerinin PolNet ve JABS bilgi sisteminden titizlikle kontrol edilmesi.

*Terminallere giriş-çıkış yapan bütün otobüs ve şoförleri ile takografların denetlenmesi, yolcu bindirmek/indirmek amacıyla girmiş olduğu ilçe terminallerinde otogar büro amirliği bulunmasa dahi görevlendirilecek personel veya ekip tarafından denetlenmesi.

*Otobüslerde emniyet kemeri denetimlerine ağırlık verilmesi, yolcuların emniyet kemeri kullanımı, şoförlerin ise taşıt kullanırken cep telefonu ile konuşmamaları konularında bilgilendirilmesi.

Karayollarındaki Denetim Faaliyetleri

*Özellikle trafiğin yoğunlaşacağı kısıtlamanın bitiş tarihi başta olmak üzere, helikopterler ile Drone ve IHA türü hava taşıtlarından faydalanılarak Havadan Trafik Denetimine ilişkin Özel Denetim gerçekleştirilmesi.

*Şehirlerarası karayolları üzerindeki İlçe Emniyet Müdürlükleri/Amirlikleri ve İlçe Jandarma Komutanlığı ekiplerinin ilçe giriş-çıkışları ile trafiğin yoğun olacağı kavşaklarda düzenleme ve denetleme görevlerini görünür şekilde ve kazaların olmasını önlemeye yönelik olarak icra etmeleri.

*Denetim planları hazırlanırken, son üç yılda trafik kazalarının yoğun olarak meydana geldiği yerler, günler, saatler, güzergahlar, kaza oluş türleri, sürücü kusurları ve trafik yoğunluklarının dikkate alınması.

*Covid-19 kapsamında alınan tedbirler nedeniyle araç trafiğindeki hareketliliğin azalmasına bağlı olarak ortalama hızların yükseldiği, bu durumun ise özellikle yoldan çıkma, arkadan çarpma ve yayaya çarpma şeklindeki trafik kazalarında artışa neden olduğu göz önüne alınarak; radarla hız denetimleri gerçekleştirilmesi, hız kaynaklı kazaların yoğunlaştığı yerlerde gerekli işaretlemelerin yapılması.

*Trafiğin yoğun olduğu 16:00-18:00 saatleri ile yolcu otobüslerinin karışmış olduğu ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarının daha fazla meydana geldiği 02:00-08:00 saatleri arasında, ayrıca uykusuzluk ve yorgunluğa bağlı oluşan dikkat kaybına ek olarak günün ilk ışıklarının sürücüler üzerinde yarattığı rehavet ile kaza riskinin daha fazla artıyor olması nedeniyle de özellikle 05:00-07:00 saatleri arasında şoförlerin araç dışına davet edilerek, gerekli kontroller ile bilgilendirmelerin yapılması.

*Şehirlerarası yolcu taşımacılığı sektöründe yer alan otobüsler ile tarifesiz yolcu taşımacılığı yapan tur otobüslerinin; doluluk kriteri ve maske kullanımı, yetki belgeleri, SRC belgeleri, taşıma sözleşmeleri, varış noktası dikkate alınarak yedek şoför olup olmadığı, takograf, hız ve çalışma süresi bilgileri, cihaza takılı sürücü belgesi ve diyagram kartının aracı kullanan kişiye ait olması hususlarının titizlikle incelenmesi.

*Uykusuzluk ve yorgunluk belirtileri görülen sürücülerin, denetim noktalarında ve araç dışında dinlenmelerinin sağlanarak yolculara da bu konuda bilgi verilmesi.

*Ticari taksilerde, gün içerisinde kullanıma yetecek uygun dezenfektan malzeme/ürün veya kolonya bulunması, aynı anda üç kişiden fazla yolcu kabul edilmemesi ile müşterilerin maskesiz binmemesi hususlarının kontrol edilmesi.

*Ağır tonajlı taşıtlar ile traktörlerde bulundurulması zorunlu malzeme ve gereçler, kasa ve römorkların arkasındaki reflektörler ile koruma çerçevelerinin (arka ve yan) kontrol edilmesi.

*Karayolları üzerinde kesinlikle keyfi parklanmalara müsaade edilmemesi, banket ve emniyet şeridinin daima açık tutulması, arızalı açların gerekli işaretlemeleri yapıp yapmadığı kontrol edilerek, eksiklik varsa ekiplerce gerekli önlemler alınıp idari yaptırım uygulandıktan sonra aracın en kısa sürede yol dışı yapılması.

*Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğünce B2-D2 yetki belgeli araçların da tarifeli sefer yapmalarına izin verilmesi durumunda bu araçlar üzerinde hassasiyetle durulması.

*Göç alan ve veren yerler arasında trafik denetimlerinin artırılması, araç ve yol güvenliğinin gerektirdiği kontrollerin hassasiyetle ve sıklıkla yapılması, gerekli bütün tedbirlerin alınması ve münhasıran mevsimlik tarım işçilerini taşıyan karayolu araçlarının 24:00-06:00 saatleri arasında şehirlerarası yolculuk yapmalarına izin verilmemesi.

*Tarımsal faaliyetlerin yoğun olarak yapıldığı bölgelerde karayolu üzerinde tarımsal zirai araçları, traktörler, biçerdöverler vb.nin uygunsuz olarak trafikte seyretmelerine izin verilmemesi, kısıtlama ve yasaklara uymaları ile römorkların uygunsuz ve görüşü engelleyecek şekilde yüklenmesi, araçların fenni muayene ve sigortaları ve kazalar hususlarında denetim yapılması.

*Çiftçilerin üretim alanına erişimini kısıtlamayacak ve hasat edilen ürünler ile tarımsal girdilerin pazara ulaşımını engellemeyecek şekilde tarımsal üretimin aksatılmadan yürütülmesi yönünde tedbirlerin alınması.

*Trafiğin yoğunlaştığı güzergahlarda gerek görülmesi halinde, trafik birim amirlerinin talimatı ile ağır tonajlı taşıtlar ve tarım araçlarının, trafik yoğunluğu sona erinceye kadar uygun yerlerde geçici olarak bekletilmelerinin sağlanması.

*PolNet/Jandarma Trafik Bilgi Sistemi'nden (JTBS) araç ve sürücü sorgulan yapılmadan cezai işlem uygulanmaması.

*Motorlu bisiklet ve motosiklet kullanıcıları üzerinde koruma başlığı ve gözlüğü kullanmanın, trafik kazalarında hayat kurtarmadaki önemine ilişkin farkındalığı artırmak amacıyla eğitim ve denetim faaliyetlerinin bir arada yürütülmesi.

*Diğer araçlarda ise emniyet kemeri ve çocuk bağlama sistemleri kullanımı ile ilgili denetimlere önem verilmesi, emniyet kemeri kullanmanın, trafik kazalarında hayat kurtarmadaki önemine ilişkin inanç ve farkındalığı artırmak amacıyla eğitim ve denetim faaliyetlerinin bir arada yürütülmesi.

*Modifiye edilmiş araç, abartı egzoz, uygunsuz ışık donanımları (standart dışı renkte daha güçlü ampul ve ışık veren ya da güçlü beyaz led ampul vb.) ve harici ses sistemi kullanılmasının önlenmesi amacıyla, hedef bölge ve saatlerde, asayiş ekipleri ile birlikte müşterek denetimlerin yapılarak, tespit edilen araçların trafikten men edilmesi, Ek-40 Uygunsuzluk Tespit Tutanağının düzenlenerek muayeneye sevk edilmesi.

*Tescil plakalarının mevzuatta belirtilen standartlarda olmaları ve araç üzerindeki yerinin uygunluğunun kontrol edilmesi.

*Sürücü ve yolcularda trafik bilinci oluşturularak trafik kurallarına uyma alışkanlıklarının geliştirilmesi için eğitimlerde başta yaya önceliği/güvenliği olmak üzere, cep telefonu, hız ve emniyet kemeri kullanımı konularına ağırlık verilmesi.

*Taşıt-yaya kazalarının yoğun olduğu bölgelerde, yayaların trafikteki güvenliklerini olumsuz etkileyen uygunsuz parklanmalara izin verilmemesi, yaya kaldırımları, yaya geçitleri, kavşak sistemleri, engelli vatandaşlarımızın trafikte erişimlerini kolaylaştırmak için tasarlanan engelli rampaları üzerine ve önüne park etmiş araçların derhal kaldırılması.

*Yol kontrol ve uygulama noktalarında, güvenlik ve trafik denetimlerinin birlikte yürütülmesi, trafik personeli araç ve sürücü sorgulamaları ile denetimlerin gerçekleştirilmesi.

*Ekiplerin sorguladıkları araç ve sürücüler ile uygulamış oldukları cezalar, merkezden sondaj usulü log kayıtları üzerinden incelenerek usulsüzlük görülmesi halinde işlem başlatılması.

Duyuruda ayrıca; otobüs kazası ya da ölümlü yaya kazası meydana gelmesi durumunda görevlilerin izlemeleri gereken prosedürler ile ilgili birimler arası koordinasyonun detaylarına da yer verildi. Buna göre; kazaya karışan otobüs şoförünün güzergah üzerindeki denetimlere tabi tutulup tutulmadığı ve yüz yüze bilgilendirme yapılıp yapılmadığı gibi detaylar da gerekli görülmesi halinde bilgi notu şeklinde paylaşılacak.