Trafik kazası istatistiklerinden yola çıkılarak kazaların nedenleri ve alınması gereken önlemlerin hatırlatıldığı Genelgede, özetle şu ifadelere yer verildi:

“2021 yılı trafik verilerine bakıldığında; toplam motorlu taşıtların yaklaşık yüzde 8’ini traktörlerin oluşturduğu ve tarım kesiminde oluşan kazaların çoğunluğunun ise tarım traktörlerinde meydana geldiği görülmektedir.

Jandarma bölgesinde meydana gelen ve bin 505 traktörün karıştığı kazalarda; 102 kişi hayatını kaybetmiş, 2 bin 386 kişi yaralanmış olup Polis bölgesinde ise bin 295 traktörün karıştığı kazalarda ölü sayısı 46, yaralı sayısı 2 bin 260 olarak kaydedilmiştir.  Ülke genelinde toplam yaşam kaybı 148, yaralı sayısı ise 4 bin 646’dır.

Muayene Eksikliği

Tarım araçlarının ve traktörlerin, yılın sadece belirli dönemlerinde trafikte bulunmaları ve çoğunlukla köylerde/kırsal bölgelerde faaliyet yürütmelerine bağlı olarak, tescil edilen traktörlerin yaklaşık yarısının fenni muayenesiz olduğu anlaşılmaktadır.

Ayrıca sürücülerin;  ışık, arka reflektör ve diğer donanımları eksik veya bulunmayan traktör vb. taşıtlarla kontrolsüz olarak karayoluna girmeleri, tarım araçlarının ve römorkların standart dışı yükleme yaparak karayolunda seyretmeleri nedeniyle trafik güvenliği olumsuz yönde etkilenmektedir.

Devrilme

Engebeli zeminlerde ilerleme gibi durumlar her zaman risk barındırmakta ve taş, yoldan çıkma, hendek, yoldaki seviye farkı gibi durumlar dengesizliği artırarak devrilmeye neden olmaktadır. Temel makine hasarına ve zaman kaybına da yol açan traktör devrilmelerinin bir kısmı, ölümlü/yaralanmalı kazalar şeklinde gerçekleşmektedir.

Gerek yol üzerinde gerekse yol dışında meydana gelebilecek traktör kazalarında ölüm ve ağır yaralanma riskinin en aza düşürülmesi amacıyla Devrilmeye Karşı Koruyucu Yapılar (ROPS) kullanılmasının önemi ortaya çıkmaktadır.”

Yeni mevzuat kapsamında, başta traktörler olmak üzere tarım araçlarının karıştığı trafik kazalarının en aza indirilmesi ve denetim yoluyla yol kullanıcıları üzerindeki  “Algılanan Yakalanma Riski Duygusunun Artırılması” amacıyla alınması istenen önlemler de Genelgede sıralandı:

Buna göre; fenni muayene ve sigorta yaptırılması, traktör römorklarına arkadan çarpma, traktörlerin tarladan karayoluna katılımında meydana gelen kazalar, traktörlerde ön ve arka ışık donanımlarının yanı sıra flaşörlü, yanıp sönen, sarı ışıklı, dönerli uyarı lambası bulundurma zorunluluğu, römorklar ve bağlantı ekipmanlarının uygunsuz ve görüşü engelleyecek şekilde taşınması/yüklenmesi, traktörlerde yolcu taşınması, Devrilmeye Karşı Koruyucu Yapılar (ROPS) kullanılmasının meydana gelen trafik kazalarında yol kullanıcıları için yaşam boşluğu oluşturarak hayat kurtardığı hususlarında, ilgili Oda/STK’larla işbirliği içerisinde bilgilendirme faaliyetlerinde bulunulacak.

Gerçekleştirilecek olan denetimlerde ise; araçların geçerli sigorta ve fenni muayenelerinin olup olmadığı, ışık donanımı başta olmak üzere teknik şartlar, kişilerin sürücü belgesi ve aracın yetki/izin belgesinin bulunup bulunmadığı kontrol edilecek.

Tekerlekli traktörlerin römork veya yan römorklarında yolcu taşınması ile traktör römorkları ve bağlantı ekipmanlarının usulüne uygun yükleme yapıp yapmadıkları denetlenirken, 1 Ocak 2021 tarihinden sonra üretilen traktörlerde, Devrilmeye Karşı Koruyucu Yapılar (ROPS) ve ilgili Tip Onay Yönetmeliklerine uygun olup olmadıkları hususlarına dikkat edilecek.