Değişikliğin 13.maddesi ile  2709 sayılı Anayasa’mızın Mahkemelerin kuruluşunu düzenleyen 142 maddesine;

 

Disiplin mahkemeleri dışında askerî mahkemeler kurulamaz. Ancak savaş halinde, asker kişilerin görevleriyle ilgili olarak işledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli askerî mahkemeler kurulabilir.”

   Fıkrası eklenmiştir:

 

BU DÜZENLEME İLE:

*Disiplin mahkemeleri dışındaki askeri mahkemeler kaldırılmakta bu bağlamda Askeri Yargıtay,Askeri Yüksek İdare Mahkemesi kaldırılmakta,demokrasilerde tartışma konusu olan askeri mahkeme-sivil mahkeme ayrımı kaldırılmaktadır.

 

            Değişikliğin 14.maddesi ile  2709 sayılı Anayasa’mızın Hakimler Savcılar Yüksek Kurulu’nun yapısını ve işleyişini düzenleyen  159 maddesinde değişikliğe gidilmiştir.

 

            1982  Anayasası ile  7 Asil ve 5 yedek üyeden oluşması kabul edilen HSYK’nın yapısı 10 Eylül 2010 tarihli Anayasa değişikliği referandumu ile “tüm iyi niyetli uyarılara rağmen”, “daha çağdaş,daha katılımcı,daha demokratik” bir kurum haline getirileceği iddiası ile ve 2010 Anayasa değişikliğinin olmazsa olmaz maddelerinden birisi olarak değiştirildi.

            Yargıtay ve Danıştay yasalarında 09.02.2011 tarih,6110 sayılı yasa ile köklü değişiklikler yapıldı. Bu kurumlara  FETÖ/PDY örgütü elamanları üyeler atandı.(Bu gün FETÖ/PDY örgütünün yargı ayağı ile ilgili düzenlenen ve mahkemelerce kabul edilen iddianamelerden, buralara atanacak üyelerin sayısı üzerinden pazarlıklar yapıldığını, şüphelilerin savunmalarından ve tanık anlatımlarının görüyoruz) Bu kurumlar FETÖ/PDY örgütü elemanı oldukları iddia edilen üyeler ile doldurulduktan sonra HSYK seçimleri yapıldı.Seçimler öncesinde bu örgüt tarafından tüm adliyelerde görev yapan hakim ve savcılara HSYK seçimlerinde hangi adaylara oy vermeleri yönünde listeler bir şekilde iletildi,hakim ve savcılarımızın kulağına bu isimler fısıldandı.Sonuçta bu fısıldanan adaylar blok olarak seçimi kazandı ve HSYK oluşturuldu.

Türk yargı sistemi,HSYK eliyle  FETÖ/PDY örgütüne teslim edildi. Hakimlerin  çok büyük bir kısmının göreve kabulü  Fetö örgütünün,Yargı imamlarının  referansı olmadan gerçekleştirilemedi.Yapılan sınavların soruları çalındı.Sonuçta gelinen nokta. Türk Silahlı Kuvvetlerinin seçkin komutanlarına kurulan kumpas ve ordunun yönetim kadrosunun yara alması,Yargıtay’da görülen davalar hakkında hangi kararların verilmesi gerektiği noktasında Yargıtay imamının dosyayı Pensilvanya’ya götürmesi, 17/25 Aralık  FETÖ/PDY örgütünün yargı ayağının darbe teşebbüsü,

 

YENİ DÜZENLEMEYE GÖRE:

*Hakimler Savcılar Yüksek Kurulunun adındaki yüksek kelimesi kaldırılmakta,

 

*Mahkemenin yirmi iki asil ve on iki yedek üyeden oluşan üye  sayısı ,on üç üyeye düşürülecek, ve yine üç daire halinde çalışan kurul  2 daire halinde çalışacaktır.

 

*Mevcut düzenlemede; Kurulun 22 Asil ve 12 yedek üyesinin seçimi;

 

a) 4 asil üye Cumhurbaşkanı tarafından

b)3 Asil ve 3 yedek üye Yargıtay Genel Kurulunca

c)2 Asil ve 2 yedek üye Danıştay Genel Kurulunca

d)1 Asil ve 1 Yedek üye Türkiye Adalet Akademisince

e)7 Asil ve 4 yedek üye  Tüm Türkiye’deki  birinci sınıfa ayrılmış adli yargı hakim ve savcılarca

f)3 Asil ve 2 yedek üye Tüm Türkiye’deki  birinci sınıfa ayrılmış idari yargı hakim ve savcılarınca

            seçilmekte ve  Adalet Bakanı ile Müsteşarı kurulun tabii üyesi olmaktaydı.

           

 

 

            Yeni düzenlemede ise  on üç üyesinin

a)      6 tanesi doğrudan Cumhurbaşkanı tarafından seçilecektir( Adalet Bakanı,Adalet bakanlığı Müsteşarı, 3 üye Adli Yargı hakim ve savcıları arasından ve 1 üye idari yargı hakim ve savcıları arasından olmak üzere)

b)       Kalan 7 üye cumhurbaşkanın parti başkanı olarak etki ettiği TBBM tarafından ( 3 Üye Yargıtay üyeleri arasından, 1 üye Danıştay üyeleri arasından,3 üye de Yüksek Öğrenim Kurumlarının öğretim üyeleri arasından) seçilecektir.

 

            Getirilen yeni düzenleme ile Yargıtay,Danıştay,Türkiye Adalet Akademisi,Adli ve İdari Yargıda birinci sınıfa ayrılmış hakim ve savcıların HSYK seçimlerine katılmaları,oy kullanmaları,kendilerini yönetecek,kendi gelecekleri üzerinde söz sahibi olacak kişileri belirleme yetkisi ellerinden alınmaktadır. 2010 yılında daha demokratik,daha katılımcı olduğu iddia edilerek yapılan düzenlemeden vazgeçilmekte HSK  üyelerinin tamamı ,partili Cumhurbaşkanları ve partili Cumhurbaşkanının çoğunluğunu elinde bulunduracağı TBMM tarafından seçilecektir.(TBMM üyeleri önce 2/3,sonra 3/5 oy oranı ile seçmeye çalışacak seçemez ise  son oylamada en çok oy alan iki aday arasından ad çekme –kura çekme ile  seçim yapacak ise de en çok oy alan iki adayı yine TBMM sayısal üstünlüğü olan parti belirleyecektir).Yargı siyasetin etkisi altında kalacaktır.

 

*Mevcut HSYK’nın görevi Anayasa değişikliğinin kabul edilmesi ile son bulacak yeni HSK  30 gün içinde seçilecek ve 40 gün içinde göreve başlayacaktır.  03 Kasım 2019  tarihinde yapılacak seçimler beklenmeyecektir.( 17 madde ile ilave edilen geçici 21 madde)

 

             Yargı erkinin yürütülmesinde önemli görevler üstlenen HSYK yada yeni adıyla HSK’nın yapısını bu şekilde değiştirmek uygundur diyorsan  EVET demelisin, HSYK yada HSK’nun üye seçiminde Cumhurbaşkanının,siyasetin bu kadar etkin rol oynamaması gerekir, bu tür kurumların yapısında sık sık değişiklikler yapmak iyi olmaz diyorsan HAYIR demelisin.

 

Not:  I6 Nisan 2107 günü referanduma sunulan 6771 sayılı “Türkiye cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ve ilgili değişiklik metinleri için 11 Şubat 2017 tarih 29976 sayılı Resmi Gazeteye bakabilirsiniz.

 

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol

banner168

banner229

banner216

banner215

banner159

banner89